De Vieilles Tiges van de Belgische luchtvaart vzw

Kapitein Vlieger Victor Ortmans, DFC

Kapitein Vlieger Victor 0RTMANS werd geboren re LONDEN op 17 april 1915. Op 16 September 1935 treedt hij in dienst bij het Militaire Vliegwezen en volgt de cursus waarnemer. Na zeven maanden gaat hij over naar GOETSENHOVEN.

Op 1 april 1937 bevindt hij zich, op eigen aanvraag, in de Vliegschool, waar hij deel uitmaakt van de 75ste Promotie. Gebrevetteerd op 8 april 1938 vervoegt hij, het 7de Verkenningssmaldeel re EVERE.

 In november 1939 wordt hij benoemd tot onderluitenant en vraagt hij te mogen muteren naar een jachtsmaldeel, hetgeen meer bij zijn temperament past. Deze mutatie wordt hem toegestaan op 7 mei 1940, maar niettegenstaande dat dient hij met zijn vorig Smaldeel aan de veldtocht van 1940 deel te nemen en krijgt hij een eervolle vermelding op de dagorders van her Vliegwezen. Hij onderscheidt zich in het bijzonder tijdens het bombardement op het vliegveld van SCHAFFEN door gekwetsten te redden. Tevens voert hij met succes verschillende moeilijke verkenningsopdrachten uit boven de vijandelijke linies.

Op 18 mei gaat hij met zijn eenheid naar FRANKRIJK en wordt hij geaffecteerd bij het 1ste Smaldeel dat gestationeerd is te MONTPELLIER-FREJORGUES.

Vermits hij, na de capitulaie van FRANKRIJK, de strijd wenst verder te zetten, begeeft hij zich naar PORT-VENDRE, waar hij aan boord gaat van de "SS/APAPA" met bestemming GROOT- BRITTANNIE.

Op 12 juli 1940 vervoegt hij de rangen van de RAF en op 20 juli is hij reeds benoemd tot Pilot Officer. Nadien begeeft hij zich naar HAWARDEN, om vervolgens, na heropfrissingskursussen op MASTER en HURRICANE, overgeplaatst te worden naar het 229 Squadron te WITTERING. Op 9 September wordt zijn eenheid verplaatst naar NORTHOLT om deel te nemen aan de verdediging van LONDEN. Op 15 September behaalt hij zijn eerste overwinning op een DORNIER 215. Op het einde van de Slag om ENGELAND heeft hij reeds 2 zekere overwinningen behaald, één waarschijnlijke en twee te samen met een andere piloot. Op 12 april 1941 vervoegt hij het befaamde 609 Squadron waar zoveel Belgen beroemd zullen worden. De maanden mei en juni zullen voor hem bijzonder succesvol zijn. Zijn meest spectaculaire overwinning behaalt hij in juni.

Op 4 juni, tussen CALAIS en DOVER, valt Vicky ORTMANS een formatie van het Richthofen Geschwader, de befaamde gele neuzen, aan. Vicky plaatst zich in positie om het vliegtuig van de groepscommandant aan te vallen en na een "episch" gevecht bevindt het vijandelijk vliegtuig zich in zijn zog. Om zich van de Messerschmidt 109 te bevrijden heeft hij geen dere keuze dan met zijn Spitfire maximal te duiken om juist boven de golven in scheervlucht over te gaan goed wetende dat de Me 109 niet zal kunnen volgen. Dit gebeurt dan ook, bij het optrekken breken de vleugels van het vijandelijke vliegtuig af. Vicky behaalt aldus een overwinning zonder het vuur te openen. Dezelfde avond meldt de Duitse radio dat Hauptman Wilhelm Balthazar, Commodore van de Groep Richthofen, niet weerkeerde van een luchtgevecht boven het kanaal. Zijn Me 109 brak uiteen tijdens het gevecht.

Op 19 augustus wordt tijdens een escorteopdracht zijn toestel geraakt en dient hij zijn vliegtuig te verlaten. Twee uur later wordt hij opgepikt door een motorbootje van de AIR SEA RESCUE. Het DFC wordt hem toegekend met de volgende vermelding:
"Awarded DFC with effect from 18th September 1941. Has displayed great keenness and courage in pressing home his attacks. He has destroyed at least 5 enemy aircraft and damaged a further 2."

Op 27 September dient hij opnieuw zijn toestel te verlaten en wordt hij door hetzelfde bootje opgevist. Op 21 oktober 1941 verdwijnt hij echter tijdens een zending. Hoewel hij door een granaat aan de schouder gewond wordt, slaagt hij er toch in zijn vliegtuig met de parachute te verlaten. Na twee dagen en één nacht verblijf in zijn dinghy, wordt hij opgepikt door de Duitsers en overgebracht naar SAINT-OMER om er zijn wonden te laten verzorgen. Tijdens dit laatste gevecht schiet Vicky ORTMANS twee Focke Wulf 190 neer. Het opeisen van deze overwinningen zal slechts zes maand later gebeuren wanneer de F/LT Frank ZIEGLER, inlichtingsofficier van het 609 Squadron, via het Rode Kruis, een bericht krijgt van het STALAG Luft III, waar ORTHANS ondertussen naartoe werd gebracht, waarin Vicky het relaas van zijn laatste gevecht doet. Zijn laatste "debriefing". Op dat ogenblik telde hij 10 bevestigde overwinningen, 1 waarschijnlijke en had hij 3 vijandelijke vliegtuigen beschadigd.

Op 8 me! 1945 wordt hij gerepatrieerd en gaat hij vervolgens over naar RAF COSFORD, 30 Belgian Leave Centre Goring, 349 Squadron en tenslotte de Belgian Training School in BEVINGEN. Enige tijd later verlaat hij de RAF om over te gaan naar de burgerluchtvaart; hij treedt in dienst bij SABENA als boordcommandant. Op 8 augustus 1950 vindt hij de dood tijdens een ongeval boven het vliegveld van SCHAFFEN.

Kapitein Vlieger Victor Ortmans, DFC is peter van de promotie leerlingpiloten 88A.