De Vieilles Tiges van de Belgische luchtvaart vzw

Kapitein Vlieger Jean Offenberg, DFC

Jean OFFENBERG werd gebaren te LAKEN op 03 juli 1916 van een Nederlandse vader, uit ROTTERDAM en een Belgische moeder en bekwam de Belgische nationaliteit in 1935. Na zijn militaire dienst, ondertekent hij een dienstverbintenis als leerling-piloot en wordt gehecht aan de 77ste promotie.

 Gebrevetteerd piloot op 25 maart 1939, wordt hij gehecht aan het 4de Jachtsmaldeel te NIJVEL dat uitgerust was met FAIREY FIREFLY en dat in de lente van het jaar daarop uitgerust werd met meer moderne toestellen, de FIAT CR 42.

Het is met dit toestel dat Jean OFFENBERG op 10 mei 1940 zijn eerste oorlogsopdracht uitvoert, onmiddellijk een Dornier neerhaalt en zo zijn eerste overwinning behaalt.

Aldus trok OFFENBERG reeds vanaf de eerste oorlogsdag de aandacht van zijn chefs en van zijn smaldeelkameraden.

Onder de Duitse druk moet zijn groep zich weldra terugtrekken naar FRANKRIJK, eerst naar CHARTRES en daarna naar BORDEAUX-MERIGNAC

Bij het naderen van de capitulatie tracht OFFENBERG samen met JOTTARD en drie andere piloten per vliegtuig ENGELAND te bereiken. Ongelukkig wordt hun plan ontdekt en worden zij dezelfde dag 19 juni terug naar de rest van het Regiment te MONTPELLIER gestuurd aan boord van drie Franse CAUDRON SIMOUN.

OFFENBERG wenst tot elke prijs de strijd tegen DUITSLAND voort te zetten en vliegt de volgende dag, samen met JOTTARD, naar AJACCIO met de vliegtuigen waarmede zij aangekomen waren. Van daaruit begeven de twee piloten zich eerst naar OUJDA, en daarna naar CASABLANCA en LIVERPOOL waar zij aan boord van de Britse cargo "HARSION" ontschepen op 16 juli.

Daar neemt OFFENBERG dienst bij de RAF en wordt ingelijfd in het kamp van GLOUCESTER. "Pilot Officer" benoemd op 30 juli, begint hij zijn training op Hurricane

Na een week vervoegt hij het 145 Squadron, gestationeerd te DREM in SCHOTLAND, maar op 10 oktober neemt deze eenheid zijn plaats in binnen de 11 Group en komt zich installeren te TANGMERE.

Op zondag 27 oktober wordt het 145 Squadron zwaar getroffen. PIJKER (dit is de bijnaam die hem gegeven werd door zijn smaldeelkameraden) haalt een vermoedelijke overwinning op een BF 109, maar hij zal erg getroffen worden door het verlies van zijn vriend JOTTARD, die op dezelfde dag wordt neergeschoten.

Op 1 november behaalt hij zijn eerste bevestigde overwinning binnen de RAF en, vijf dagen later wordt waarschijnlijk een andere BF 109 het slachtoffer van zijn mitrailleuses. Half januari 1941 wordt het 145 Squadron uitgerust met Spitfire I.

Zijn mooiste exploot, zijn belangrijkste gevecht, speelt zich nochtans af op 5 mei 1941. In de namiddag van deze memorabele dag wordt OFFENBERG belast met een oefenvlucht op grote hoogte. Gezien de gunstige omstandigheden besluit hij een verkenning uit te voeren boven FRANKRIJK. Boven ENGELAND is het mistig maar bij CHERBOURG is de zichtbaarheid excellent. OFFENBERG merkt vijf vijandelijke schepen op, juist ten noorden van de stad.

Op het ogenblik dat hij zich naar dit objectief wendt, wordt zijn blik aangetrokken door twee Heinkel. Hij valt onmiddellijk de laatste aan, vervolgens maakt hij een bocht en valt de volgende aan. Een van de twee watervliegtuigen draait zich op zijn rug en valt in het water.

Op dit ogenblik ziet hij twee Messerschmitt 109 aankomen, schiet op de eerste en scheert rakelings langs beide vliegtuigen zodat hij bijna in botsing komt met hen.Gans alleen, draait hij naar het noorden, gevolgd door beide vijandelijke vliegtuigen.

Hij beslist dan het gevecht aan te gaan, schiet een van de vliegtuigen neer en keert terug naar zijn basis. Voor dit gevecht wordt hem het Distinguished Flying Cross toegekend als eerste Belg

Op 17 juni vervoegt OFFENBERG het beroemde 609 squadron te BIGGIN HILL, waar de eerste Belgische flight van de RAF wordt gevormd. Hij behaalt er nieuwe overwinningen en wordt benoemd tot flight bevelhebber

Maar het gevecht dat hem de meeste voldoening gaf, was dit dedurende hetwelke hij zijn tegenstrever dwong zich in zee neer te storten zonder het vuur te hebben geopend. Dit gebeurde op 7 juli, op de terugweg van een opdracht boven LE TOUQUET. OFFENBERG ziet een BF 109, duikt op hem neer. De Messerschmitt kan niet tijdig optrekken en stort in zee.

De briljante loopbaan van PIJKER loopt nocthans op zij einde. Op 22 januari 1942 stijgt hij samen met Kapitein ROELANDT op voor een formatietrainingsvlucht. Tijdens deze oefening voert een Sptifire van 92 Squadron een aanval uit op 90° op de formatie en komt in botsing met het toestel van OFFENBERG, die ongelukkiglijk omkomt tijdesn dit ongeval.

Hij was een schitterend officier piloot, vol vastberadenheid die steeds blijk gaf van dapperheid en zelfverlochening waardig van de grootste lof. Zijn levendigheid en goed humeurhebben nooit opgehouden zijn makkers te prikkelen en hij zal steeds erkend blijven als de held van het smaldeel.

Op zijn actief staan 7 vernielde vliegtuigen, 5 waarschijnlijke et 6 beschadigde. Op 20 augustus 1956 ter gelegenheid van de fasten van de 2de Wing Jagerbommenwerpers krijgt de basis van FLORENNES officieel de naam van "Basis J OFFENBERG".

Kapitein Vlieger Jean Offenberg is peter van de promotie leerlingen-piloten 86A.