De Vieilles Tiges van de Belgische luchtvaart vzw

1ste Sergeant Vlieger Roger Delannay

Het is in de schaduw van de vijf torens van de kathedraal van Doorik dat Roger Delannay op 5 januari 1916 geboren wordt.

Op 17 augustus 1936, na het beëindigen van zijn humaniora aan het Jezuïetencollege, engageert hij zich als beroepsvrijwilliger in het Militaire Vliegwezen. Hij vervoegt de Vliegschool te Wevelgem en maakt er deel uit van de 74e promotie leerling-piloten. Weldra krijgt hij de bijnaam " piloot van het stormweer " van zijn medeleerlingen omdat hij graag vliegt bij slechte weersomstandigheden.

Na zijn vleugels te hebben behaald in 1937, wordt hij aangeduid voor het 9de Smaldeel van het V/1 Aé ondergebracht te Bierset-Awans. Hij bestuurt er het observatievliegtuig Renard R-31. Het is trouwens hij die het insigne van de twee Luikse Smaldelen bedenkt: de " Sioux met rode cirkel " voor het 9/V/1 Aé en de "Sioux met blauwe cirkel " voor het 11/V/1Aé met als leus "Volharding ".

 Op 4 oktober 1938 gaat Roger over naar het 3/II/2 Aé, het Smaldeel van de “Rode Cocotttes" te Nijvel. Van nu af aan is het aan boord van een jachtvliegtuig Fayrey-Firefly dat hij het Belgische luchtruim doorkruist. In de loop van de maand maart 1940 komen de eerste Fiat CR 42, geleverd door de Italiaanse regering, toe te Nijvel. Het is met dit type toestel dat de 1ste sergeant Delannay de oorlog aanvangt.

Op 10 mei 1940, in de vroege morgen, na het bericht van de oorlogsverklairing te hebben ontvangen, stijgen alle beschikbare Fiat CR 42 van het II/2 Aé op en zetten koers richting het hulpvliegveld nr 22, gelegen te Brustem. Zij zullen er landen zonder vijandelijke vliegtuigen te hebben ontmoet.

Om 06.25 u wordt een patrouille van drie Fiat belast met de bescherming van het vliegveld. De luitenant Charles Goffin en de 1ste sergeanten Roger Delannay en Marcel Sans worden aangeduid. Goffin en Delannay stijgen onmiddellijk op, maar de motor van het toestel van Sans weigert dienst. Terwijl ze hoogte winnen, bemerken de twee een formatie van zes vijandelijke bommenwerpers, geëscorteerd door Messerschmitt Bf 109. Ondanks hun numerieke minderheid en het verouderde materiaal aarzelen ze niet het gevecht aan te gaan. Spijtig genoeg wordt het toestel van Roger in het strijdgewoel geraakt. Gewond slaagt de jongeman er toch in zich uit de cockpit van zijn toestel, dat met een ijzingwekkende snelheid de grond nadert, te bevrijden en werpt zich in de leegte. Zijn Fiat stort neer in een weide van het kasteel Terkelen te Melveren-St-Truiden. Terwijl hij neerdaalt met zijn parachute wordt hij meerdere malen getroffen door kogels die werden afgevuurd vanaf de grond, waarvan er één zijn longen doorboort en hem dodelijk kwetst. Hij overlijdt kortelings na zijn opname in het hospitaal.

Ten postume titel ontvangt de 1ste Sergeant Vlieger Delannay de Orde van Leopold II met palm en het Oorlogskruis 1940 met twee palmen, met de volgende vermelding:

"Moedig jachtpiloot. Heeft op 10 mei 1940, tijdens een interdictiepatrouille een formatie van 19 Messerschmitt aangevallen en heeft één van hen neergehaaid. Zwaargewond gedurende het gevecht, is hij neergedaald per parachute en is hij overleden aan de gevolgen van zijn verwondingen."

1ste Sergeant Vlieger Roger DELANNAY is peter van de promotie leerlingen-piloten 93B