De Vieilles Tiges van de Belgische luchtvaart vzw

François de Spirlet

François, Xavier, Equinoff de SPIIRLET wordt op 3 december 1916 geboren te Ayeneux, in de buurt van Luik. Op 24 september 1936 treedt hij aIs milicien van Klas 36 in actieve dienst bij het 3de Luchtvaartregiment en volgt de cursus luchtwaarnemer in de Luchtvaartschool op het vlïegveld van Evere. Op 23 november 1936 wordt korporaal leerling-waarnemer de SPIRLET opgenomen in het kader van het varend personeel. Op 23 juni 1937 wordt bij gelïjkgesteld sergeant en op 24 november wordt hij adjudant, kandidaat-reserveonderluitenant. Op 21 mei 1938 krijgt hij verlof zonder soldij en gaat hij over naar de reserve. Hoewel zijn militaire carrière daar had kunnen eindigen, neemt hij op 31 augustus van datzelfde jaar opnieuw dienst bij de Militaire Luchtvaart. Op zijn aanvraag wordt hij terug korporaal, gelijkgesteld sergeant, en op 1 september 1939, na een dïenstherneming voor een perïode van 2 jaar ondertekend te hebben, vervoegt hij de Vliegschool te Wevelgem waar hij opgenomen wordt in de 78 Promotie leerling-piloten. Op 15 mei 1939 verwerft hij het elementair brevet en op 18 augustus ontvangt hij de pilotenvleugels en het elementair brevet.

Op 26 augustus 1939 wordt François de SPIRLET afgedeeld in Evere. In het 7de Smaldeel, de “Gevleugelde Pijl” van de IIIe Groep van het 3de Luchtvaartregiment vliegt hij op de tweezitter Fairey Fox VIII. Op 21 september 1939 wordt hij benoemd tot sergeant-vlieger en op 12 oktober behaalt hij zijn hoger brevet. Acht dagen na zijn benoeming tot Reserveonderluitenant, op 20 november 1939, doet hij mutatie naar het 1ste Smaldeel van de 1ste Groep van het 3de Luchtvaart regiment, dat de “Gouden Draak” aIs embleem voert en eveneens in Evere gestationeerd is.

Daar wordt hij verrast door de gebeurtenissen van de 10 mei 1940. Vanaf 12 mei wijkt het smaldeel uit naar Frankrijk in de hoop (tevergeefs zoals later blijkt) daar nieuwe vliegtuigen in ontvangst te kunnen nemen. Via Norrent-Fontes, Tours, Montpellier, Port-Vendres en Gibraltar kan de SPIRLET uiteindelijk Groot-Brittannië bereiken. Op 7 juli 1940 neemt hij in Liverpool dienst bij de Belgische Strijdkrachten in Groot-Brittannië. Op 12 juli 1940 bevindt hij zich in het RAF-depot van Gloucester, op 20 juli vervoegt hij als Pilot Officer de 15 OTU van Harwell, de 27ste verhuist hij naar de 7 OTU van Hawarden en op 12 september is hij klaar om deel te nemen aan de “Slag om Engeland”. AIs piloot van het 87 Squadron vliegt hij dan op Hawker Hurricane.

Op 15 april 1941 doet bij mutatie naar het 609 Squadron te Biggin-Hill. Op dat ogenblik opereert het 609 Squadron met Spitfire I, die geleidelijk vervangen worden door Spitfire IIa en nog later door Spitfire Vb.

Bij de aanvang maakten zeven Belgische piloten deel uit van dat smaldeel:

Eugène SEGHERS,
Vicky ORTMANS,
Robert WILMET,
Roger MALENGRAU,
Willy VAN LIERDE,
graaf Ivan DU MONCEAU de BERGENDAL en
François de SPIRLET.

Op 17 juni 1941 haalt François de SPIRLET vóór Le Touquet een Me l09 neer. Op 22 juni 1941 wordt de motor van zijn toestel getroffen boven het Kanaal. Hij wordt opgevist door een motorboot van de RAF en met verwondingen aan een been naar het hospitaal van Ramsgate overgebracht.

Op 20 juli 1941 wordt hij Flying Officer en op 25 augustus wordt hij benoemd tot “acting” Flight Lieutenant.
Hij keert terug naar zijn smaldeel dat nu vanuit Gravesend opereert en op de 29ste van dezelfde maand behaalt hij zijn tweede overwinning op een Me 109E te Gravelines
Op 31 oktober 1941 wordt hij aangesteld in de graad van Reserveluitenant van de Luchtvaart en op 26 februarï van het jaar daarop wordt hij Reservekapitein van de Luchtvaart.

In april 1942 wordt het smaldeel, dat nu ontplooid is op het vlïegveld van Duxford, uitgerust met Hawker Typhoon Ia.

Op 26 juni 1942 stïjgt een dichte formatie van vier Typhoons op. De linkerband van de Typhoon van François de SPIRLET klapt. Hij kan een botsing met zijn nummer 2 niet meer vermijden, vertrekt in een chandelle, zakt door en stort in het mïdden van het vliegveld te pletter. Zijn levenloos lichaam wordt uit de wrakstukken bevrijd.

Eervolle Onderscheidingen

  • Oorlogskruis 1940 met Palm
  • Vermelding op de Dagorde van het Leger en toekennïng van een supplementaire Palm op het Oorlogskruis 1940.
  • Ridder in de Leopoldsorde met Palm (postuum)
  • Toestemmïng ten definitieve titel tot het dragen van het metalen Insigne voor de Belgische Strijdkraclnen in Groot-Brittamtië
  • Medaille Vrijwilliger 1940-1945
  • Star and Clasp (Battle of Britain)
  • Aircrew Europe Star
  • War Medal 1939-1945